Selasa, Februari 02, 2010

Pakatan Rakyat Penang Greatest Achievement To Malaysia And Greatest Threat To BN’s Stranglehold On Power Is To Prove That The Right Policies Can Make

Kenyataan Akhbar YAB Tuan Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang di George Town Pada 31.01.2010

EmelCetakPDF

Pencapaian terhebat Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan ancaman besar kepada cengkaman kuasa Kerajaan Barisan Nasional adalah bukti yang menunjukkan bahawa polisi yang betul dapat menjadikan bangsa Melayu dan rakyat Malaysia amnya bersaing secara sihat dan berjaya menjadi yang terbaik.

Pencapaian terhebat Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan ancaman besar kepada cengkaman kuasa Kerajaan Barisan Nasional adalah bukti yang menunjukkan bahawa polisi yang betul dapat menjadikan bangsa Melayu dan rakyat Malaysia amnya bersaing secara sihat dan berjaya menjadi yang terbaik di dunia. Sejak Kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa pada bulan Mac 2008, integriti dan urus tadbir CAT (Cekap, Akauntabiliti dan Telus) telah menjadi prinsip di dalam pentadbiran kewangan negeri.

Pendekatan baru yang dilaksanakan termasuklah persaingan secara sihat dan tender terbuka, bayaran secara terus kepada penerima tanpa melalui orang tengah, keutamaan diberikan kepada kontraktor dari Pulau Pinang, sistem e-tender melalui laman web dan masa bantahan selama 2 minggu bagi memastikan bahawa kontraktor yang berjaya adalah melalui ‘kable komputer’ dan bukan melalui ‘kable politik’ seperti sebelum ini. Tidak dapat disangkalkan lagi bahawa sememangnya sistem tender terbuka ini telah berjaya menjimatkan kos dan menambahbaik kualiti.

Ramai kontraktor telah mendapat peluang secara adil melalui pelaksanaan sistem tender terbuka di semua peringkat. Melalui sistem tender terbuka, kontraktor kelas F yang mana hanya diberikan kepada golongan bumi sahaja, buat pertama kalinya memberi peluang kepada mereka yang bukan kroni UMNO untuk mendapatkan kontrak di Pulau Pinang. Sebelum ini, kontrak-kontrak hanya diberikan kepada kroni-kroni UMNO dan mereka dari luar Pulau Pinang sahaja. Jelaslah bahawa persaingan melalui tender terbuka yang diperkenalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat adalah lebih telus dan akauntable serta telah memberi manfaat kepada semua golongan berbanding sistem rundingan terus Kerajaan Barisan Nasional kepada kroni-kroninya.

Apa yang lebih memeranjatkan adalah hasil daripada pelaksanaan sistem tender terbuka kepada semua bangsa ini. Tanggapan bahawa kontraktor Melayu tidak boleh bersaing dengan kontraktor bukan Melayu melalui system tender terbuka adalah salah sama sekali. Sejak Kerajaan Pakatan Rakyat mengambil alih tampuk pemerintahan, Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC) telah melaksanakan 23 tender terbuka di mana 7 (30%) daripada 23 dimenangi oleh kontraktor bukan Melayu dan 16 (70%) dimenangi oleh kontraktor Melayu. Manakala bagi Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang (PBAPP) yang telah mengeluarkan 66 tender terbuka, 22(33%) dimenangi oleh kontraktor bukan Melayu dan 44 (67%) dimenangi oleh kontraktor Melayu.

Melalui sistem tender terbuka ini telah menunjukkan dengan jelas bahawa kontraktor Melayu dapat bersaing dengan kontraktor bukan Melayu dan berjaya memperolehi kontrak tersebut melalui merit dan kebolehan mereka sendiri. Jelaslah kepada kita bahawa bukan kebolehan sesuatu bangsa yang menjadi persoalannya sekarang tetapi polisi yang salah yang telah menjadikan mereka bergantung hidup terutamanya apabila ianya membantu Kerajaan Barisan Nasional mengekalkan genggaman kuasa yang dimilikinya.

Contoh terbaik adalah Negara China yang mengalami kebuluran dan keadaan ekonomi yang teruk disebabkan oleh polisi makan daripada “periuk besi tunggal” (a single iron pot) tanpa mengira sejauh mana mereka bekerja keras atau tidak. Walau bagaimanapun, semenjak Negara China membuka pintu ekonominya dan membenarkan seseorang itu menentukan kejayaan dan pulangannya melalui kesungguhan dan kerja keras, Negara China telah berjaya mentransformasikan negaranya daripada sebuah Negara yang “sakit di rantau Asia” dalam tahun 1960an kepada kedudukan ekonomi kedua terbesar di dunia menjelang tahun 2011.

Barisan Nasional telah mengamalkan polisi yang menyekat inisiatif, kerja keras, kesungguhan dan produktiviti yang mana ianya hanya memberi faedah kepada segelintir kroni-kroni Barisan Nasional sahaja. Contohnya, kuota sebanyak 30% saham terbitan syarikat yang disenaraikan di bursa Malaysia diberikan kepada orang Melayu hanya memanfaatkan segolongan orang Melayu sahaja, sedangkan golongan kebiasaan yang lain tidak pernah mendapat saham/pulangan daripada Kerajaan Persekutuan.

Kerajaan Negeri berasa kesal dengan unsur-unsur yang bersekutu dengan Barisan Nasional yang terdapat di kalangan Kerajaan Pakatan Rakyat dalam menentang usaha kerajaan melaksanakan sistem tender terbuka dan urus tadbir CAT. Kita mestilah terus teguh bersama kerana apa yang dilaksanakan adalah berlandaskan pencapaian. Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah berjaya menjadikan budget defisit sebanyak RM35 juta dalam tahun 2008 kepada lebihan sebanyak RM88 juta.

Anggaran defisit sebanyak RM40 juta untuk tahun 2009 telah berjaya menjadi lebihan sebanyak RM77 juta. Sepatutnya lebihan yang diperolehi oleh Kerajaan Negeri adalah sebanyak RM92 juta sekiranya kerajaan tidak perlu membayar RM14.7 juta di atas kecuaian kerajaan lama dalam skandal tanah kes Tang Hak Ju.

Pulau Pinang berasa bangga kerana menjadi negeri pertama yang mengamalkan sistem tender terbuka di dalam semua kontrak dan pembelian kerajaan melalui internet (e-tender). Dengan mengamalkan prinsip CAT, Pulau Pinang telah menjadi negeri pertama yang mana belum pernah ada mana-mana negeri atau Kerajaan Persekutuan yang menerima pujian dan pengiktirafan daripada Transparency International.

Dalam politik, kita perlukan lebih kawan daripada musuh. Tetapi kita bersedia untuk kehilangan kawan dan menambah musuh sekiranya kita mampu menukar cara fikiran/minda rakyat dengan memberikan peluang yang saksama, keyakinan, bergantung pada diri sendiri dan mendapat piawaian antarabangsa. Pencapaian terhebat Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang dan ancaman besar kepada cengkaman kuasa Kerajaan Barisan Nasional adalah bukti yang menunjukkan bahawa polisi yang betul dapat menjadikan bangsa Melayu dan rakyat Malaysia amnya bersaing secara sihat dan berjaya menjadi yang terbaik.

LIM GUAN ENG

Warning for councillors

EmelCetakPDF

Monday January 11, 2010

PENANG Chief Minister Lim Guan Eng has warned councillors that their ser-vices could be terminated any time if they failed to perform satisfactorily.

“The state government will not wait till end of the year to take action (by dropping the councillor) since we can take action any time,” he said in his speech at the swearing-in of 24 Penang municipal councillors at the City Hall Building in George Town yesterday.

Lim said the performance of the councillors were being monitored.

“I don’t want councillors to be mere postmen to pass on the people’s complaints. They must take calls from the public and go on the ground to resolve the people’s problems,” he said.

altLim shaking hands with some of the Penang municipal councillors afterthe swearing-in ceremony held at the City HaLL.

Lim said for Penang to attain an international city status, the state government needed people who could comply with the 3A, 3B and 3C concept.

“They must be ‘Berani’ (Brave), ‘Benar’ (True) and ‘Bijak’ (Wise) (3B) to provide 3A services that are ‘Available, Accessible and Affordable’ to overcome the 3C problems in Penang that is Clean-liness, Crime and Congestion,” he said.

On another matter, Lim said according to Construction Indus-try Development Board (CIDB) statistics, Penang was third after Kuala Lumpur and Johor in terms of number of projects approved in the country in the last quarter of 2009.

“This shows that the private sector is confident of investing in Penang.

“Besides that, the Penang Mu-nicipal Council’s improved ser-vices in terms of giving approvals and processing of plans is also a reason for the private sector to invest here,” he said.

Lim said a total of 216 projects were approved following the issuance of RM1.13bil worth of Commencement of Works (COW) orders in 2008.

altNg congratulating newcomer Ramlah Bee on her appointment. Looking on are the other four new councillors (from left) Iszuree, Zikri, Chua and Ali Akbar.

“Up to the end of Sept 2009, a total of 151 projects were approved following the issuance of RM934.6mil worth of COW orders,” he said.

Lim also commented on the statement by Housing and Local Government Minister Datuk Seri Kong Cho Ha that a company had been awarded a tender last week for the installation of 48 closed-circuit television (CCTV) cameras in the Penang.

“I hope that the CCTVs can be fixed during the first quarter of the year to combat crime, as this had been planned three years ago,” he added.

The 24 councillors include 10 representatives from the DAP — Zulkifli Mohd Noor, Harvindar Singh a/l Darshan Singh, Tay Leong Seng, Lim Siew Khim, Yeoh Soon Hin, Lim Cheng Hoe, Tan Hun Wooi, Ng Chor Huat, Thanaletchimi a/p S. Veeriah and Ong Ah Teong.

Eight are from PKR — Abd Rahman Ismail, Felix Ooi Keat Hin, Mohd Ismail Ibramsa, Francis a/l Joseph, Lim Boo Chang, Chua Kheng Ee, Zikri Fadzi and Ramlah Bee Asiahoo. The PAS representatives are Mohamed Yusoff Mohamed Noor and Iszuree Ibrahim.

There are also four representatives from non-governmental organisations — Mohd Zahry Shaikh Abdul Rahim (lecturer), Lim Kah Cheng (lawyer), Choong Khuat Seng (company director) and Ali Akbar Mohd Noor (co-operative chairman).

The new faces are Chua, Zikri, Ramlah, Iszuree and Ali Akbar.

Source: The Star

Tiada ulasan: