Rabu, Mac 18, 2009

BN seperti kerajaan Attarturk - Nizar

BN seperti kerajaan Attarturk - Nizar

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pasir Panjang, Dato’ Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, kedudukan kerajaan BN tidak ubah seperti pimpinan Mustafa Kamal Attarturk di Turki suatu ketika dahulu.

Menurutnya, BN bukan sahaja bertindak zalim dengan merampas kerajaan daripada Pakatan Rakyat (PR), malah banyak membohongi rakyat sepanjang 51 tahun pemerintahannya di negara ini.

“Segala pembohongan dan kezaliman mereka akan dapat dipertontonkan terus menerus sebelum ia jatuh dan akhirnya berkubur,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Sambutan Maulidur Rasul Bersama Pemimpin di pekarangan kediaman Ketua Muslimah PAS Lenggong, Mariam Wan Abdul Latih.

BN dan UMNO, katanya, banyak melakukan perkara yang boleh menjatuhkan martabat Islam serta bangsa Melayu seperti melenyapkan tulisan Jawi iaitu sistem tulisan yang menggambarkan ciri Islam dari sistem pembelajaran dan penghidupan orang Melayu.

Mohammad Nizar berkata, mengikut perangkaan pada masa ini jumlah orang Melayu berkemahiran menulis Jawi agak berkurangan.

Mengikut purata, mereka yang berumur 60 tahun ke atas sahaja boleh menulis dan membaca tulisan Jawi.

Menurutnya, keadaan itu secara tidak langsung sama seperti apa yang dilakukan Mustafa Kamal Attartuk di Turki pada zaman pemerintahannya.

“Mustafa Kamal memansuhkan tulisan tradisional Turki dan menggantikannya dengan tulisan roman Turki dalam sistem penulisan rasmi negara itu.

“Apa yang dilakukan BN dan UMNO sepanjang 51 tahun pemerintahannya adalah membawa pembohongan dan mengelirukan rakyat serta meruntuhkan institusi Melayu,” katanya.

Beliau berkata, bermula dari penghapusan tulisan Jawi daripada sistem pembelajaran, mereka tidak habis-habis melakukan perkara yang boleh menjatuhkan institusi Melayu di negara ini termasuk Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilihat mampu membunuh bahasa Melayu.

Katanya, apa yang lebih teruk ialah tindakan BN merampas kuasa dengan jelas menunjukkan kezaliman parti itu dan dianggap sebagai tidak bermaruah.

Berita asal : Sinar Harian

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dato Seri M Nizar, saya berdoa agar bintang Dato Seri akan bersinar kembali. ALLAH YANG MAHA BESAR.